5 stappen om een duurzame supplychain op te bouwen

5 stappen om een duurzame supplychain op te bouwen

Zijn maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzame ontwikkeling slechts modieuze slogans in de logistieke sector? Welnee. Vandaag de dag is het opbouwen van een duurzame supplychain geen keuze meer, maar een noodzakelijk onderdeel van elk bedrijfsmodel en de nummer één taak voor operationele en logistieke managers.

We leven in tijden van toenemende uitdagingen in verband met klimaatverandering, verstoringen van supplychain als gevolg van de Covid-19 pandemie, en natuurrampen. Momenteel is de situatie zo ernstig dat het onaanvaardbaar is om de impact van de organisatie op het milieu of de behoeften van de werknemers te negeren.

De supplychain van een doorsnee consumentenbedrijf is naar schatting verantwoordelijk voor meer dan 80% van de uitstoot van broeikasgassen. Dit heeft niet alleen gevolgen voor het milieu, maar ook voor de winstgevendheid van het bedrijf. Het opbouwen van een duurzaam bedrijf is dus een kwestie van aanpassing om te overleven in een veranderende wereld.

Wat is een duurzame supplychain?

Duurzame ontwikkeling is meer dan groen en milieuvriendelijk zijn. Dit bedrijfsmanagementsysteem is gebaseerd op de gecombineerde operationele effectiviteit van strategieën gericht op het minimaliseren van verspilling in werkprocessen, energie en grondstoffen.

Om tot een duurzame supplychain te komen, moet een bedrijf milieu-, sociale, economische en juridische kwesties in de hele supplychain aanpakken. Deze aanpak zal de hoeveelheid afval en de ecologische voetafdruk verminderen en de arbeidsomstandigheden, de gezondheid en veiligheid van de werknemers verbeteren.

Hoe kijken consumenten aan tegen het streven naar duurzaamheid?

Uit onderzoek blijkt dat de meeste consumenten het liefst kopen bij merken die 'groene', milieuvriendelijke producten en diensten aanbieden. Unilever, in samenwerking met Europanel en Flamingo, kwam in haar onderzoek tot de conclusie dat een derde van de consumenten (33%) er de voorkeur aan geeft te kopen bij merken die volgens hen positief bijdragen aan het milieu. Het onderzoek vroeg 20.000 volwassenen uit vijf landen hoe hun zorgen over duurzaamheid hun aankoopkeuzes beïnvloeden. Meer dan een vijfde (21%) van de ondervraagden zei dat ze actief voor merken zouden kiezen als die hun duurzaamheidsbelofte duidelijker zouden maken op de verpakking en in marketing.1

Welke investering in duurzaamheid loont?

Er bestaat een misvatting dat het verminderen van de milieu-impact voor een bedrijf duur is. In werkelijkheid kan het resulteren in besparingen. Door afval te verminderen en uw gebouwen, voertuigen en verpakkingen efficiënter te maken, kunt u uw kosten snel terugverdienen.

Bedrijven met hoge ratings op het gebied van milieu-, sociale en bestuursfactoren (ESG) blijken lagere kosten van vreemd en eigen vermogen te hebben, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey waarbij meer dan 4.000 bedrijven en 340 leidinggevende respondenten betrokken waren. Meer dan 89 procent van de geanalyseerde onderzoeken toonde aan dat bedrijven met een hoge ESG-rating beter presteren dan de markt op middellange (drie tot vijf jaar) en lange termijn (vijf tot tien jaar).2

Investeren in duurzaamheid loont en levert langetermijnrendement op

Economisch gezien resulteren deze inspanningen in miljarden euro's besparingen en een hogere omzet voor grote en kleine bedrijven. Sociaal verantwoordelijke bedrijfsvoering ondersteunt de planeet, de mensen die hier wonen en ook de groei van het bedrijfsleven.

Hoe verandert u uw bedrijf in een duurzamer bedrijf?

Herontwerpen van supplychains, investeren in nieuwe verpakkingen voor productdistributie en het creëren van kosteneffectieve retourprocessen kan in het begin een uitdaging zijn. Maar zelfs kleine stappen zetten in de richting van duurzaamheid is vooruitgang.

Er bestaat natuurlijk geen toverformule, geen pasklaar recept voor elk bedrijf in elke bedrijfstak. Wat we hier bieden zijn enkele nuttige tips om het proces op gang te helpen.

1. Verminder verliezen en verspilling

Bedrijven die actief aan duurzaamheid doen, richten zich op herbruikbare verpakkingen, groen beheer van de supplychain (GSCM) en nulafvalstrategieën. Het doel is om zo weinig mogelijk (bij voorkeur geen) afval te produceren. Het begrip afval kan betrekking hebben op aspecten zoals het voortdurende gebruik van wegwerpverpakkingen zoals folie, rekband en karton. Het verwijst ook naar beschadigde goederen die niet kunnen worden gerepareerd of doorverkocht.

Het is de moeite waard om te analyseren in welke fase van de supplychain in uw bedrijf veel wegwerpverpakkingen worden gebruikt en wat ter vervanging daarvan zou kunnen worden. Zou het bijvoorbeeld niet beter zijn om in plaats van de palletlading voortdurend in te pakken met stretchfolie, palletranden of speciaal daarvoor bestemde, productontwikkeling,te gebruiken die in een gesloten kringloop vele jaren dienst kunnen doen?

2. Integreer RFID-technologie in uw processen

Het is ongelooflijk nuttig om verpakking volgtechnologie te gebruiken. Het stelt u in staat om nauwkeurige, real-time informatie te krijgen over waar een bepaald pakket zich bevindt.

Deze opzet stelt producenten in staat vooruit te plannen en ook snel te reageren op veranderende dynamiek en sentimenten in de sector, waaronder plotselinge pieken in de vraag. Als ervaren logistieke partner nemen wij het beheer van de verpakkingsworkflow volledig voor onze rekening. Wij gebruiken technologie en know-how om de beste verpakkingsoplossingen voor bedrijven aan te bevelen, maar ook om verpakkingen op maat te ontwerpen om aan specifieke behoeften te voldoen.

3. Pooling, d.w.z. je verpakking de hele tijd laten werken

Eén manier om de total cost of ownership te verlagen is het implementeren van herbruikbare verpakkingsmaterialen die in circulatie werken. Rotom heeft magazijnen in heel Europa, dus door gebruik te maken van een pool van herbruikbare transportverpakkingen zorgen we voor een aanzienlijke verbetering van de transport-, handling- en opslagprocessen. Door gebruik te maken van de pooling service verlaagt u de unit- en kilometerkosten wat milieuvriendelijk is en zorgt voor een transparantere supplychain. Onze blog bespreekt de voordelen van het bundelen van verpakkingen in het artikel Het bundelen van verpakkingen in de logistiek - meer informatie over de voordelen.

4. Genereer geen extra afval, wij kopen overbodige verpakkingen van u

Bij het implementeren van een duurzaam supplychain-proces is het essentieel om gebieden te identificeren waar u verpakkingsafval kunt verminderen. Als u geen pallets, verlengstukken of andere verpakkingen meer nodig hebt, kunnen wij deze terugkopen, zodat u magazijnruimte en een vergoeding krijgt.

Doorpallets, verlengstukken, metalen boxen en andere verpakkingen te gebruiken, geeft u ze een tweede leven. Op deze manier dragen we gezamenlijk zorg voor het milieu omdat we ons best doen om gebruikte pallets weer op de markt te brengen zonder nieuwe bosbestanden te gebruiken.

5. Optimaliseer uw processen met verpakkingsverhuur

Laten we niet vergeten dat duurzame logistiek niet alleen draait om het terugdringen van kosten, het minimaliseren van afval en het verbeteren van de efficiency. De belangrijkste drijfveer is altijd klanttevredenheid. Dus, terwijl je als producent misschien wel de meest efficiënte supplychain en een effectief JIT voorraadbeheersysteem hebt, is dit alles irrelevant wanneer de bestelling van een klant niet op tijd of naar verwachting wordt geleverd.

In noodgevallen waar u dringend verpakkingen nodig hebt voor piekmomenten, leveringsonderbrekingen, verbouwingen en andere omstandigheden, is de ideale oplossing verpakkingsverhuur.

Duurzaamheid van het bedrijfsleven betekent samenwerken

De impact van de wereldwijde Covid-19 pandemie heeft ertoe geleid dat veel productiebedrijven de waarde inzien van partnerschappen om tegenslagen en verstoringen in de aanvoer te boven te komen. Een goede logistieke partner met specifieke data-inzichten kan een bedrijf helpen om op een nog hoger 'niveau' van duurzaamheid te komen. Hij kan helpen oplossingen op maat uit te werken om koolstofemissies, vervuiling en wegwerpverpakkingen tot een minimum te beperken. Het zal ook het gebruik van snelle responsdiensten op veranderende marktsituaties mogelijk maken.

Rotom is een vertrouwde partner als het gaat om duurzaamheid.

Rotom biedt klanten al vele jaren goed ontworpen en bewezen supplychain optimalisaties. Onze specialisten werken in partnerschap met klanten en leveranciers en bieden wederzijdse ondersteuning bij het oplossen van problemen, transparantie van activiteiten en uitwisseling van informatie die nodig is voor een goede planning van activiteiten in de gehele supplychain. Heeft u vragen over het implementeren van duurzaam verpakkingen in uw bedrijf? stuur uw vraag en wij zullen u ondersteunen bij elke stap.

Duurzaamheid is geen slogan

Het is een manier van verstandig ontwikkelen die voordelen biedt aan zowel bedrijven, leveranciers, investeerders als consumenten. Dergelijke acties trekken klanten aan die zich steeds meer bewust worden van hun impact op het milieu. Om bij te blijven in deze concurrerende omgeving, moet u altijd vooruit streven en de verwachtingen van uw partners overtreffen.

Bent u geïnteresseerd in het thema duurzaamheid in de logistiek? Lees meer op de blog:

Źródła:

2 McKinsey